Hvad er fuldkorn?

Fuldkorn betyder, at man bruger hele kornet. Også kimen og skaldelene, hvor de fleste fibre, vitaminer og mineraler sidder.

Fuldkorn er hele kernen

Fuldkorn kan både være hele og forarbejdede kerner. De kan være knækkede, skårne eller malet til fuldkornsmel. Det vigtige er, at alle dele af kernen er taget med også skaldelene og kimen. Det er nemlig her de fleste vitaminer, mineraler og kostfibre findes.

Nedenfor ses en liste over hvad der er fuldkorn, samt eksempler på hvad der ikke er fuldkorn. Korntyperne med det grønne flueben fortæller, at disse korntyper kan fås som fuldkorn. Her anbefaler vi at man kigger efter det orange fuldkornslogo, da man så er sikret et højt indhold af fuldkorn, samt et lavt indhold af salt, fedt og sukker.

Listen med frø og kerner markeret med et rødt kryds fortæller at disse ikke er fuldkorn. Grunden til at disse frø og kerner nævnes er, at de ofte forveksles med fuldkorn.

Hvad er fuldkorn og ikke fuldkorn?
  • Hvede
  • Spelt
  • Byg
  • Rug
  • Havre
  • Ris (brune og røde)
  • Hirse
  • Majs (tørret)
  • Durra/Sorghum
  • Græskarerner
  • Solsikkekerner
  • Sesamfrø
  • Vilde ris
  • Boghvede
  • Quinoa