De officielle Kostråd

Vælg fuldkorn

Spis mindst 75 gram fuldkorn om dagen. Fuldkorn finder du i mad, der er lavet af kornprodukter, hvor hele kornet er taget med. 75 gram fuldkorn svarer fx til 2 dl havregryn og en skive fuldkornsrugbrød.

Vælg fuldkorn først – det er nemt, hvis du går efter Fuldkornsmærket, når du køber ind. Fuldkornsmærket er din garanti for et højt indhold af kostfibre og fuldkorn i brød, gryn, mel, morgenmadsprodukter, ris og pasta.

Vælg rugbrød eller andet fuldkornsbrød til madpakken.

Du kan vælge fuldkornsris eller -pasta som en del af dit varme hovedmåltid en gang imellem.

Sådan får du 75 gram om dagen

Vi spiser meget mere fuldkorn nu end tidligere, dog er der stadig et stykke vej til målet.

Fuldkornsvarianter af brød og kornprodukter er vigtige i dagens måltider, da de indeholder mange vigtige næringsstoffer. Fuldkorn indeholder mange kostfibre, vitaminer og mineraler.

Fuldkorn mætter rigtig godt. Det betyder, at du spiser mindre og får lettere ved at holde vægten. Desuden er fuldkorn godt for fordøjelsen og holder maven i gang.

Når du spiser fuldkorn, er det med til at forebygge blandt andet hjerte-kar-sygdomme, type 2-diabetes og forskellige typer af kræft.

4 eksempler på 75 gram fuldkorn

På dette billede får du ialt 78 g fuldkorn.

På dette billede får du ialt 75 g fuldkorn.

På dette billede får du ialt 76 g fuldkorn.

På dette billede får du ialt 76 g fuldkorn.

Sådan fordeler fuldkornsindholdet sig på de enkelte fødevarer ovenfor
  • Havregrød af 1 dl havregryn (35 gram) indeholder 35 gram fuldkorn.
  • 1 skive rugbrød på (50 gram) indeholder 16 gram fuldkorn.
  • 1 fuldkornsburgerbolle (90 gram) indeholder 27 gram fuldkorn.
  • 1 pitabrød (70 gram) indeholder 21 gram fuldkorn
  • 1 stykke fuldkornsknækbrød (24 gram) indeholder 7 gram fuldkorn.
  • 1 dl fuldkornsris (50 gram rå vægt) indeholder 50 gram fuldkorn.
  • 1/2 dl müsli indeholder 12 gram fuldkorn.
  • 1 fuldkornsbagel (90 gram) indeholder 27 gram fuldkorn.
  • fuldkornsnudler (60 gram ukogt) indeholder 36 gram fuldkorn.
  • 1 skive fuldkornstoast (90 gram) indeholder 15,75 gram fuldkorn.
  • 1 portion fuldkornsspaghetti (75 gram ukogt) indeholder 75 gram fuldkorn.