FAQ om fuldkorn

Her findes svar på ofte stillede spørgsmål. Har du selv et spørgsmål, kan du skrive til Fuldkornspartnerskabet.

  • Hvem er Fuldkornspartnerskabet?

Fuldkornspartnerskabet er et offentligt privat partnerskab, der arbejder sammen om at forbedre folkesundheden ved at få danskerne til at spise mere fuldkorn. Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen, Diabetesforeningen, Fødevarestyrelsen og en række fødevarevirksomheder og detailhandelen udgør Fuldkornspartnerskabet. Alle bidrager med deres styrker og kompetencer.

  • Hvem leder Fuldkornspartnerskabet?

Fuldkornspartnerskabets ledes i det daglige af et uafhængigt sekretariat med en kampagneleder, en kampagnemedarbejder og en studentermedhjælp, som referer til Fuldkornspartnerskabets bestyrelse, hvor både sundhedsNGO’er, Fødevarestyrelsen og fødevarevirksomhederne er repræsenteret. Sekretariatet bor pt. til leje i Dansk Industri og har tidligere boet til leje i Kræftens Bekæmpelse. Fuldkornspartnerskabet arbejder demokratisk og alle partnere har indflydelse på strategi, handlingsplaner og fælles målsætninger.

  • Hvordan er Fuldkornspartnerskabet finansieret?

Alle partnere i Fuldkornspartnerskabet betaler et årligt medlemsbidrag, som finansierer Fuldkornspartnerskabets arbejde inkl. lønninger til sekretariatet og alle aktiviteter. Det samlede budget er ca. 2,6 mio. kr. om året.

  • Hvad er fuldkorn?

Fuldkorn betyder at hele kornet er brugt. Også kimen og skaldelene, hvor de fleste vitaminer og mineraler sidder. Fuldkorn defineres som hele kernen af korn/cerealier (kimen, endosperm og klid). Kernen kan være formalet, knækket eller lignende, men bestanddelene skal for de respektive cerealier indgå i samme forhold som den intakte kerne. Cerealier defineres som hvede, spelt, rug, havre, byg, majs, ris, hirse og durra og andre sorghum-arter.

Kilde: Logomanualen, rapporten Fuldkorn 2008

  • Hvor meget fuldkorn skal man spise om dagen?

Fødevarestyrelsen anbefaler via kostrådet ”Vælg fuldkorn først”, at man spiser 75 gram fuldkorn om dagen som voksen. Det svarer til fx en portion havregryn og 1-2 skiver rugbrød om dagen. Børn mellem 4-10 år anbefales at spise 40-60 gram fuldkorn om dagen.

Kilde: Fødevarestyrelsen

  • Hvorfor skal man spise fuldkorn?

Fuldkorn indeholder mange kostfibre, vitaminer og mineraler. Fuldkorn mætter rigtig godt og det betyder, at du spiser mindre og har lettere ved at holde vægten. Når man lever efter kostrådene og bl.a. spiser 75 gram fuldkorn om dagen, så får kroppen dækket behovet for vitaminer, mineraler og andre vigtige næringsstoffer. Samtidig nedsættes risikoen for udvikling af livstilssygdomme som hjertekarsygdomme, type2 diabetes, visse kræftformer, og man forebygger at tage på i vægt.

Kilde: Fødevarestyrelsen

  • Hvad betyder det, når et produkt har fuldkornslogoet?

Fuldkornslogoet giver forbrugerne sikkerhed for at produktet har et højt fuldkornsindhold og et lavt indhold af fedt, salt og sukker. I fuldkornslogomanualen fremgår de krav som produkterne med fuldkornslogo inden for forskellige produktkategorier lever op til.

  • Skal man undgå kulhydrater?

Nej det skal man ikke. Kulhydrater er sammen med fedt og protein vigtige for kroppens formåen. Kulhydraterne er nødvendige for, at kroppens energistofskifte kan fungere optimalt og udnytte kostens indhold af fedtstoffer og proteiner. Der kan selvfølgelig være specielle hensyn for den enkelte, hvor det er hensigtsmæssigt at konsultere sin læge eller kliniske diætist. Fuldkorn er et af de officielle kostråd.

  • Fuldkorn og akrylamid

Kulhydratholdige fødevarer danner ved ristning, stegning og bagning over 120 grader det kræftfremkaldende stof akrylamid. Hovedparten af danskernes indtag af akrylamid kommer fra pomfritter og andre stegte kartoffelprodukter og kaffe.
Ca. 35 % kommer fra kartoffelprodukter
• Ca. 30 % kommer fra kaffe og kakao
• Ca. 10 % fra chips og chokolade
• Knap 15 % fra brød
• De sidste 10% kan komme fra fx morgenmadsprodukter, kager og andre snacks.
En anden fødevare med akrylamid er ristet brød. Undgå akrylamid og steg ved lav temperatur, undgå hård stegning og brankning. Rist brødet til gul og ikke brun. Frasorter ristet brød og lignende, der har fået for meget varme – og dermed et særligt stort indhold af akrylamid.

Kilde: Fødevarestyrelsen

  • Fuldkorn og fytin

Fytin fra fuldkorn og bælgfrugter er kendt for at hæmme optagelsen af mineraler og sporstoffer fra kosten. Nye videnskabelige studier peger på, at fytin også kan have sundhedsfremmende egenskaber som for eksempel antioxidante effekter.

Korn og bælgplanter er rige på fytin. Fytin er det primære fosforlager i frøene, og det udgør mellem 60 og 90% af planternes fosforindhold. I lande som Danmark, hvor vi spiser en nogenlunde velafbalanceret kost, er fytins hæmmende effekter ikke et egentligt ernæringsmæssigt problem, men det kan det være for udsatte befolkningsgrupper i visse udviklingslande. Læs mere i e-artiklen Phytate – a natural component in plant food.

Kilde: Fødevareinstituttet DTU