Historien om partnerskabet og fuldkorn

”Det første spadestik til Fuldkornspartnerskabet blev taget tilbage i 2007, og vi gik i luften som officiel kampagne i januar 2009. Siden da har vi arbejdet målrettet for at øge danskernes fuldkornsindtag for at forbedre folkesundheden”

– Rikke Iben Neess, kampagneleder Fuldkornspartnerskabet

De første skridt

I 2007 begyndte en lille arbejdsgruppe med repræsentanter fra erhvervet, myndigheder og sundhedsorganisationer at drøfte en række strømninger inden for kost og sundhed set i et fuldkornsperspektiv.
Afsættet for arbejdsgruppen var en bekymring hos nogle af de fremtidige partnere over den stigende popularitet af fedtfattige kostvaner med lav kulhydratindhold (fx Atkins diæten), der syntes at være en del af en generel tendens, der førte til et signifikant fald i indtagelsen af fuldkornsbrød. Samtidig oplevede møllere, brødproducenter og bagerier faldende efterspørgsel efter deres produkter. Ernæringseksperterne var åbenlyst uenige, og blandt forbrugerne opstod der forvirring om, hvad der var sundt og usundt. Konklusionen var, at der manglede et sagligt og videnskabeligt fora, der kunne løfte debatten og facilitere den på tværs af myndigheder, producenter og sundhedsorganisationer – til gavn for forbrugerne.

Det videnskabelige grundlag

Med Fødevareinstituttet DTUs rapport Fuldkorn (2008), blev begrebet ”Fuldkorn” defineret, og rapporten gav samtidig en videnskabeligt funderet anbefaling for et gennemsnitligt dagligt indtag af fuldkorn på 75 gram. I forlængelse heraf blev der foretaget en nulpunktsmåling af danskernes fuldkornsindtag, der viste et dagligt gennemsnit på 36 gram.

Partnerskabet

Arbejdet førte til Fuldkornspartnerskabets stiftelse i 2008 med deltagelse af myndigheder, sundhedsorganisationer, producenter og dagligvarehandel. Visionen for Fuldkornspartnerskabet var (og er det fortsat i dag) at forbedre folkesundheden ved at øge tilgængeligheden af fuldkorn og få danskerne til at spise mere fuldkorn.

Fuldkornslogoet

I januar 2009 blev det orange fuldkornslogo lanceret for at gøre det nemmere for forbrugerne at vælge et alternativ med mere fuldkorn, når de navigerer i fødevarejunglen, under deres daglige indkøb. Nu er fuldkornslogoet på en lang række produkter både i detailhandlen og på foodservicemarkedet. Og der kommer hele tiden nye produkter til.

Vælg fuldkorn

I september 2013 fik fuldkorn sit eget kostråd – Vælg fuldkorn. De officielle kostråd bygger på solid forskning, hvor der er fundet en sammenhæng mellem mad og sundhed. Når du følger de oficielle kostråd, vil din krop få dækket behovet for vitaminer, mineraler og andre vigtige næringsstoffer, mens du gør det nemmere at holde en sund vægt. Du forebygger bl.a. en række livsstilssygdomme som fx hjerte-kar-sygdomme, type 2-diabetes og kræft.