Så der fame´ fuldkorn du!

Fuldkornspartnerskabets SoMe-kampagne 2018 med Bodil Jørgensen.

Fuldkornspartnerskabet tog nye midler i brug med lancering af denne kampagnefilm på de sociale medier med Bodil Jørgensen i hovedrollen. Målet var at få danskerne til at spise mere fuldkorn.

Fokus på fuldkorn

Denne kampagne skulle minde danskerne om at spise mere fuldkorn bl.a. rugbrød, havregryn, cous cous og knækbrød for blot at nævne nogle af de mange muligheder, der findes for at få mere fuldkorn ind i kosten. Det hele blev pakket ind i en dialog mellem mor og datter, mens datteren sidder på toilettet.

Den seneste måling fra 2014 viser, at danskerne i gennemsnit spiser 63 gram fuldkorn om dagen. Fødevarestyrelsens officielle kostråd anbefaler, at man spiser 75 gram fuldkorn om dagen i gennemsnit. 30% af danskerne spiser den anbefalede mængde og de 25% af befolkningen, der spiser allermindst fuldkorn, spiser kun 23 gram fuldkorn om dagen. Fødevareinstituttet DTU står bag målingen af danskernes fuldkornsindtag.

 

”SoMe kampagnen er udviklet til at henvende sig til den brede befolkning. Vi prøver med humor og uden løftede pegefingre, at få danskerne til at spise fuldkorn”

– Rikke Iben Neess, kampagneleder for Fuldkornspartnerskabet.

Et udpluk af fuldkorns positive effekter

  • Fibre fra rug bidrager til en normal tarmfunktion.
  • Fibre fra havre bidrager til at øge afføringens volumen.
  • Fibre fra hvedeklid bidrager til en øget passagehastighed i tarmkanalen. Den anpriste effekt opnås ved et dagligt indtag på mindst 10 g af hvede(klids)fibre. Du får 10 g af hvede(klids)fibre ved at spise 170 g fuldkornmærkede hvedekerner eller fuldkornsmærket pasta om dagen.
  • Det er vigtigt at spise en varieret og afbalanceret kost og have en sund livsstil.
Opnået effekt
  • Videoen fik 604.746 visninger og en reach på 1,6 mio. personer total set for alle de sociale medier.