Vil du have det hele med?

De danske unge spiser ikke nok fuldkorn og kun 17 procent* i aldersgruppen 18-34 år spiser havregryn dagligt. Derfor satte sportsstjernerne Pernille Blume og Niklas Landin fokus på fuldkorn med denne ungdomskampagne.

Målet med kampagnen var at minde de unge om, at fuldkorn findes i et hav af varianter og at fuldkorn ikke behøver være dyrt.

Fuldkorn på de danske ungdomsuddannelser

Der blev sat kampagneplakater op på en lang række uddannelsessteder, fx højskoler, ungdomsskoler, gymnasier, 10. klassescentre, produktionsskoler og fagskoler. Derudover var kampagnen synlig i et magasin til gymnasieelever og på gratis postkort på caféer i Danmark.

Foruden opsætning af kampagneplakater på uddannelsessteder, blev de sociale medier også taget i brug. Her blev kampagnen spredt på Instagram, Facebook og Youtube. Se mere herunder.

Rappen “Gryn på hjernen” af Den Hårde Kerne fra Ungdomskampagnen i 2015 fik et comeback i denne ungdomskampagne. Lyt til rappen her.

Fuldkorn på 60 måder til aftensmad. Huskekongen Mathias Obdrup lavede en sjov video, hvor han memorerede 60 forskellige fuldkornsretter til aftensmad.

Opnået effekt
  • Huskevideoen fik over 33.000 visninger og 83.000 så opslaget på Facebook.
  • Rappen “Gryn på hjernen” blev vist 30.000 gange på Youtube og 59.000 person, så opslaget på Facebook.

*Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 1018 CAWI-interview med danskere i alderen 18-74 år, i perioden 17. – 27. oktober 2016.