Vision, mission og strategi

Fuldkornspartnerskabets vision er at fremme folkesundheden ved at få danskerne til at spise mere fuldkorn.

Fuldkornspartnerskabets mission er at øge tilgængeligheden af fuldkornsprodukter og udbrede kendskabet til fuldkorns gavnlige virkning.

Fuldkornspartnerskabets filosofi er, at jo flere der arbejder hen mod vores fælles mål og vision, desto stærkere og mere effektfulde resultater opnår vi.

Samarbejdet og udviklingen omkring partnerskabet er derfor fundamentet i vores strategi.

Strategien i Fuldkornspartnerskabet består af fire sammenhængende elementer:

Strategi løgmodel
  • Tilgængelighed handler om, at gøre det nemmere for danskerne at få fuldkorn. Det gør vi ved at øge tilgængeligheden af fuldkorn og arbejde for at fuldkorn bliver en naturlig del af vores hverdagsmåltider.
  • Produktudvikling handler, om at producenterne i Fuldkornspartnerskabet udvikler velsmagende fuldkornsprodukter. Vi arbejder både for at produkter lever op til fuldkornslogoet og for, at der tilsættes lidt fuldkorn i en bred vifte af produkter, som ikke lever op til fuldkornslogoet.
  • Logo og kommunikation handler om, at sundhedsorganisationerne og Fødevarestyrelsen fremmer og kommunikerer dokumenteret viden om sundhedsfordele ved fuldkorn og udbreder kendskabet til det officielle kostråd: Vælg fuldkorn først. Producenterne synliggør fuldkornslogoet på produkter. Sekretariatet arbejder for, at øge kendskabet og kundskaben til fuldkornslogoet og Fuldkornspartnerskabet vis presse- og kommunikationsindsatser.
  • Evens og nye normer handler om, at skabe aktiviteter, som får danskerne til at spise mere fuldkorn. Det er for eksempel Årets Fuldkornsdag den tredje fredag i januar, hvor en masse organisationer både offentlige og private sætter fokus på fuldkorn.

”Kræftens Bekæmpelse har ikke brødfabrikker hvorfra vi kan sikre fuldkornsbrød til danskerne. Men ved at samarbejde med brødleverandører, kan vi motivere til at det sker”

– Gitte Laub Hansen, projektchef for Fuldkornspartnerskabet.