Vision, mission og strategi

Vision

Fuldkornspartnerskabets vision er at fremme folkesundheden ved at få danskerne til at spise mere fuldkorn.

Mission

Fuldkornspartnerskabets mission er at øge tilgængeligheden af fuldkornsprodukter og udbrede kendskabet til fuldkorns gavnlige virkning.

Strategi

Fuldkornspartnerskabets filosofi er, at sammen står vi stærkere og jo bedre resultater opnår vi.

Samarbejdet og udviklingen omkring partnerskabet er derfor fundamentet i vores strategi.

Strategien i Fuldkornspartnerskabet består af fire sammenhængende elementer:

Strategipunkter
  • Tilgængelighed handler om, at gøre det nemmere for danskerne at få fuldkorn. Det gør vi ved at øge tilgængeligheden af fuldkorn og arbejde for at fuldkorn bliver en naturlig del af vores hverdagsmåltider.
  • Kilde til inspiration og best practice for andre netværk og vise, at man kan arbejde holistisk med sundhed, som også omfatter bæredygtighed og omtanke for omverdenen. Fuldkornspartnerskabet vil være best practice eksempel for andre EU lande, som ønsker at drage nytte af Fuldkornspartnerskabets erfaringer.
  • Produktudvikling handler, om at producenterne i Fuldkornspartnerskabet udvikler velsmagende fuldkornsprodukter. Vi arbejder både for at produkter lever op til fuldkornslogoet og for, at der tilsættes lidt fuldkorn i en bred vifte af produkter, som ikke lever op til fuldkornslogoet.
  • Bæredygtighed og klima er vigtige punkter for Fuldkornspartnerskabet og der arbejdes med afsæt i FN’s verdensmål, både når det handler om at forbedre sundheden og gøre noget godt for klimaet. CO2 aftrykket er lavt sammenlignet med andre fødevarer og der er meget mad pr kilo vare. 100% af kornet bruges dvs. der ikke er et spild. Det vil vi gerne fortælle forbrugerne.
  • Logo og kommunikation handler om, at sundhedsorganisationerne og Fødevarestyrelsen fremmer og kommunikerer dokumenteret viden om sundhedsfordele ved fuldkorn og udbreder kendskabet til det officielle kostråd: Spis mad med fuldkorn. Producenterne synliggør fuldkornslogoet på produkter. Sekretariatet arbejder for, at øge kendskabet og kundskaben til fuldkornslogoet og Fuldkornspartnerskabet via presse- og kommunikationsindsatser.
  • Evens og nye normer handler om, at skabe aktiviteter, som får danskerne til at spise mere fuldkorn. Det er for eksempel årets fuldkornsdag den tredje fredag i januar, hvor en masse organisationer både offentlige og private sætter fokus på fuldkorn.

”Kræftens Bekæmpelse har ikke brødfabrikker hvorfra vi kan sikre fuldkornsbrød til danskerne. Men ved at samarbejde med brødleverandører, kan vi motivere til at det sker”

– Gitte Laub Hansen, projektchef for Fuldkornspartnerskabet.