Fuldkornspartnerskabet

Fuldkornspartnerskabet

Vi ønsker at inspirere dig til at spise mere fuldkorn. Fuldkornspartnerskabet er et offentligt-privat partnerskab mellem Fødevarestyrelsen, Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen og Diabetesforeningen; samt en række fødevarevirksomheder, detailhandelskæder og brancheforeninger. Sammen arbejder vi for at forbedre folkesundheden ved at få danskerne til at spise mere fuldkorn.

Om partnerskabet

Fuldkornspartnerskabet består af 27 partnere, en bestyrelse med repræsentanter fra de forskellige typer af organisationer involveret i samarbejdet, og et fælles sekretariat med to fuldtidsmedarbejdere og en studentermedhjælper.

Alle partnere bidrager med hver deres styrker og kompetencer. Sammen kan vi gøre en større forskel end hver for sig.

Vision & mission

Fuldkornspartnerskabets vision er at fremme folkesundheden ved at få danskerne til at spise mere fuldkorn. Fuldkornspartnerskabets mission er at øge tilgængeligheden af fuldkornsprodukter og udbrede kendskabet til fuldkorns gavnlige virkning. Fuldkornspartnerskabets målrettede arbejde har allerede skabt resultater: 

  • En signifikant stigning i antal fuldkornslogomærkede produkter fra 190 stk. i 2010 til 1097 produkter i 2019.
  • 69 % af alle danskerne kender fuldkornslogoet, og ud af dem siger 80 % at de også handler efter logoet. (Megafon 2024)
  • En signifikant stigning i det gennemsnitlige daglige indtag af fuldkorn fra 36 gram per 10 MJ før kampagnen startede til 82 gram per 10 MJ i 2019.

Har du spørgsmål, gode idéer eller lyst til at samarbejde?

Sekretariat

Rikke

Rikke Neess

Kampagneleder

rikn@di.dk

“Min opgave er at sikre begejstring i partnerskabet og arbejde for at gøre det nemt for danskerne at træffe et fuldkornsvalg, lige dér hvor de er. Jeg glæder mig hver dag til at gå på arbejde for at samarbejde med vores dedikerede fuldkornspartnere om denne vigtige mission.”

Cecilia

Cecilia Mandrup

Kampagnekonsulent

ceem@di.dk

“Det er enormt motiverende hver dag at arbejde for et partnerskab der rykker og gør en forskel. Min vigtigste opgave er at være med til at skabe kampagner og aktiviteter der øger kendskabet til fuldkorn og får danskerne til at vælge fuldkornslogoet når de handler.”

Studentermedhjælper

Sille Mathilde Walker

Studentermedhjælper

”Jeg brænder for at sprede budskabet om at få danskerne til at indtage mere fuldkorn. Min vigtigste opgave i Fuldkornspartnerskabet er at løfte vores sociale medier og derigennem skabe fængende indhold, som øger kendskabet til fuldkornslogoet hos  danskerne.”

Bestyrelsen

Niels Brinch-Nielsen (2)

Niels Brinch-Nielsen

Adm. Direktør
Valsemøllen A/S
Bestyrelsesformand

”Fuldkornspartnerskabet er en stor succes. På kun 10 år har vi opnået at danskerne spiser over dobbelt så meget fuldkorn, vores fuldkornslogo findes nu på mere end 1000 produkter og over halvdelen af befolkningen køber ind efter det. Dette har vi kun kunne opnå i et stærkt partnerskab mellem NGO’er, det offentlige og private virksomheder”

Kirstine Mahler

Kirstine Hartvig Mahler

Enhedschef
Fødevarestyrelsen
Næstformand

”Fuldkornspartnerskabet er et vigtigt partnerskab, der hjælper danskerne med at følge Fødevarestyrelsens anbefaling om at spise 90g fuldkorn dagligt. Det gavner både vores sundhed og klima, da kornprodukter har en lav klimapåvirkning”

Lisa Witt

Lisa Witt

Rådgivningskonsulent
Diabetesforeningen
Næstformand

”Indtaget af fuldkorn er øget markant i Danmark – og særligt blandt dem, dem der spiser mindst. Det er positivt, da fuldkorn er med til at forebygge flere sygdomme – heriblandt type 2–diabetes.
Fuldkornspartnerskabet er unikt, og har vist, at strukturel forebyggelse er afgørende for at forbedre folkesundheden.”

Søren Bender Egesborg

Søren Egesborg

CEO
Kohberg Bakery Group A/S
Bestyrelsesmedlem

“18 af vores Kohberg brød og boller er i 2023 mærket med Fuldkornslogoet, og hver gang vi introducerer nye brød og boller, overvejer vi, om brødet med fordel kan indeholde en højere andel fuldkorn og dermed blive mærket med Fuldkornslogoet”

Rikke Lynggaard

Rikke Lynggaard

Category Director
Salling Group
Bestyrelsesmedlem

“Som dagligvarekoncern er vi med til at påvirke hvad der ender i danskernes indkøbskurve, og her er vi stolte af at have Fuldkornslogoet som løftestang. Fuldkornspartnerskabet er et unikt samarbejde, som er værdifuldt for os at deltage i.”

Anonym

(Navn på vej)

Observatør
Artboard 1

Kim Madsen

Adm. Direktør
Lantmannen Cerealia A/S
Bestyrelsesmedlem

”I vores virksomhed er fuldkorn blevet noget af det første vi taler om, når et nyt produkt skal udvikles. Det siger noget om, hvor stærk en parameter fuldkorn er blevet”

pernille bang-löwgren_05_23_9981

Pernille Bang-Löwgren

Adm. Direktør
Lantmännen Schulstad A/S
Bestyrelsesmedlem

”Som den største leverandør af brød til danskerne, har vi et ansvar for at forbedre folkesundheden. Vi forbedrer kontinuerligt vores produkter, så vi altid kan tilbyde brød, som har en minimumsmængde af fuldkorn og fibre, selvom det ikke nødvendigvis kan ses eller smages. Vores deltagelse i Fuldkornspartnerskabet tilføjer en meningsfuld dimension til vores mission.”

Morten Hassing

Morten Hassing Schlichtkrull

Head of Food Product and Performance
ISS Facility Services A/S
Bestyrelsesmedlem

” Som en af Danmarks største kantineleverandører vil vi gerne være med til at fremme og understøtte folkesundheden ved at integrere endnu flere fuldkornsprodukter i vores i madoplevelser.

Det er et stærkt signal til vores kunder og i markedet generelt, at vi tilbyder og inspirerer vores 35.000 daglige spisende til et sundere valg. Derfor er Fuldkornspartnerskabet et naturligt valg for os at være en del af.