Om Fuldkornspartnerskabet

Fuldkornspartnerskabet er et offentligt-privat partnerskab mellem Fødevarestyrelsen, Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen og Diabetesforeningen, samt en række fødevarevirksomheder. Vi arbejder sammen om at forbedre folkesundheden ved at få danskerne til at spise mere fuldkorn.

Fuldkornspartnerskabet består i dag af 31 partnere, en bestyrelse med repræsentanter fra de forskellige typer af organisationer involveret i samarbejdet, og et fælles sekretariat med 2 fuldtidsmedarbejdere og 1 studentermedhjælper.

”Fuldkornspartnerskabet er en stor succes. På kun 10 år har vi opnået at danskerne spiser over dobbelt så meget fuldkorn, vores fuldkornslogo findes nu på mere end 1000 produkter og over halvdelen af befolkningen køber ind efter det. Dette har vi kun kunne opnå i et stærkt partnerskab mellem NGO’er, det offentlige og private virksomheder”

– Niels Brinch-Nielsen, direktør for Valsemøllen A/S og bestyrelsesformand i Fuldkornspartnerskabet.

Fuldkornspartnerskabets resultater
  • En signifikant stigning i antal fuldkornslogomærkede produkter fra 190 stk. i 2010 til 1097 produkter i 2019.
  • 71 % af alle danskerne kender fuldkornslogoet, og 53 % af dem, der kender fuldkornslogoet, handler efter det.
  • En signifikant stigning i det gennemsnitlige daglige indtag af fuldkorn fra 36 gram per 10 MJ før kampagnen startede til 82 gram per 10 MJ i 2019.